Rugtraining

Rugtraining is een effectief core programma dat voor iedereen geschikt is; vrouw of man, jong of oud, beginner of gevorderde. Iedereen kan op eigen kunnen de diverse oefeningen doen. Is er een oefening die niet gaat of kan, kan natuurlijk aangepast worden of een andere oefening voor worden gegeven.

Onderhoud of juist rugspieren versterken en blessures voorkomen. Aangezien de rugspieren de één na grootste spiergroep in het menselijk lichaam is, moeten deze ook op regelmatige basis getraind worden. Bij het trainen van de rug moet je er altijd goed op letten dat je een goede houding aanneemt, omdat de rug erg gevoelig is en wanneer je de oefeningen niet correct uitvoert, de kans op blessures aanzienlijk is. Sterke rugspieren is een absolute noodzaak, of je nu een atleet, bodybuilder of een recreatief sporter bent of geen sporter.

  • Sterke rugspieren zorgen voor ondersteuning van de wervelkolom en zorgen ervoor dat deze in een goede neutrale positie blijft staan tijdens bewegingen waardoor rugblessures worden voorkomen. Een goede houding is de basis voor iedere training en het meest belangrijke ter voorkoming van blessures.
  • Een sterke rug leidt tot betere sportieve prestaties. Bijna iedere tak van sport vergt sterke rugspieren, van tennis tot rugby. Een zwakke rug zal direct een negatieve invloed op de prestaties hebben.
  • Het trainen van de rugspieren verbrandt veel calorieën! Aangezien de rugspieren erg groot zijn, verbranden deze meer calorieën dan buikspieren of de armspieren.
  • Het goed trainen van de rugspieren zorg voor een sterkere en stabiele core. De core spieren (rompspieren) bestaan immers met name uit de rug en buikspieren. Een sterke rug betekent dus een sterke core. Met andere woorden: echte kracht begint met sterke rompspieren.
  • Rugoefeningen zorgen voor een betere lichaamshouding. Rugspieren voorkomen dat je schouders naar voren trekken en zorgen voor een goede ondersteuning aan de wervelkolom.

Training

De training bestaat uit een warming up en een circuit aan oefeningen en coolingdown, afsluitend met rek en strek oefeningen. Tevens is een goede sfeer belangrijk.

Gerelateerde lessen